KeersmaekersNaarUSA.reismee.nl

Dag 23 Weert (16 augustus)

Click for Peer, België Forecast

Dag 23 Weert

Onze Amerika reis zit er weer op. Het was een fantastisch avontuur en het nagenieten, kan nu beginnen.

Als eerste willen Lucas, Thom, Erna en ik iedereen bedanken die af en toe ons weblog bezocht hebben en een leuke reactie erop geschreven hebben. Wij vonden het erg leuk om te doen. Zowel om zelf een leuke herinnering te hebben maar ook om het thuisfront te laten meebeleven.

Hier volgen nog enkele aardige feiten:

• Erna heeft ongeveer 1400 foto's gemaakt. Sommige zijn erg mooi andere kunnen rustig verwijderd worden.
  • In totaal hebben 32 GB aan HD video geschoten. Dit zijn ongeveer 6 uur aan materiaal.
  • We hebben ongeveer 2150 mijl gereden. Dat zijn 3460 Km.
  • In Las Vegas was het op een gegeven moment 123 graden Fahrenheit. Dat zijn 50,5 graden Celcius
  • In San Francisco was het 56 graden Fahrenheit. Dat zijn 13,3 graden Celcius.

The End.

Dag 22 San Francisco - Weert (14 en 15 augustus)

Click for Peer, België Forecast

Dag 22 San Francisco - Brussel

Op vrijdagavond zijn de kinderen rond 21 uur gaan slapen. Erna overigens ook. Zelf ben ik rond 22 uur naar bed gegaan. We hadden een kamer aan de snelweg zijde dus het was redelijk luidruchtig maar desondanks hebben we redelijk geslapen.

De wekker hadden we op 3.50 uur gezet de volgende morgen. We hadden op vrijdagavond nog zelf wat broodjes gekocht om mee te nemen. De shuttle ging iets over half vijf. Deze was in 5 minuten bij Terminal 3 waar American Airlines van vertrekt.

Het inchecken verliep voorspoedig en de vlucht vetrok rond 7.40 uur. Als eerste vlogen we naar JFK in New York. Deze vlucht duurde minder lang dan gepland en rond 12 uur San Francisco tijd waren we alweer geland.

We hadden 2 uur om over te stappen naar onze volgende vlucht van New York naar Brussel. We dachten dat we net als op de heenvlucht eerst onze koffers moesten ophalen dus we stonden netjes te wachten bij de lopende band. Echter dit bleek deze keer niet nodig te zijn maar omdat wij toch al naar buiten waren gegaan moesten we weer opnieuw door de beveiliging.

De 2e vlucht vertrok rond 18 uur New York tijd en duurde ongeveer 7,5 uur. Ook deze vlucht verliep voorspoedig. (We hadden wel wat last van turbulentie onderweg.) We waren deze keer lang niet zo moe als tijdens de heenvlucht en dit kwam volgens mij met name omdat we ook geen vertragingen hadden en niet zo een lange overstaptijd.

Uiteindelijk zijn we rond kwart over 7 in Brussel geland. Vandaar moesten we de shuttle nemen naar het Novotel en daar stond onze auto te wachten.

Tegen 10 uur op zondag ochtend waren we weer thuis. Ook heerlijk.

Dag 21 San Francisco (13 aug 2010)

Click for San Francisco, California Forecast

Dag 21 San Francisco

Onze tweede nacht in San Francisco hebben we eveneens heerlijk geslapen. We kunnen iedereen het Parc 55 hotel aanraden in San Francisco. Wanneer je dan boven de 26ste verdieping verblijft kun je ook gebruik maken van het ontbijt.

We hoefden pas om 12 uur onze kamer te verlaten dus we hebben lekker rustig aan gedaan. Eerst ontbeten en toen zijn we aan ons weblog gaan werken. Erna is foto's gaan uitzoeken en ik ben met Lucas en Thom naar een petjes winkel gegaan. Hier hebben Lucas en Thom 2 stoere San Francisco Giants petjes gekocht.

Rond 11 uur zijn we met de koffers naar beneden gegaan en ben ik naar de parkeergarage gelopen om de auto te halen. Toen ik daar naartoe liep kreeg ik een gevoel als ik naar de film 'The pursuit of happyness' zat te kijken. Langs de weg lange rijen met hoofdzakelijk zwarte mannen die ergens naar binnen wilde.

De auto terukrijgen ging zonder problemen. We zijn daarna de 49 mile scenic drive in San Francisco gaan rijden.

Deze 49 mile lange route zorgt ervoor dat je langs alle hoogtepunten van San Francisco komt. Door Chinatown, Fishermans Wharf, The Pressidio, langs de kust, door het park, Twin Peaks, etc. We hebben vandaag alleen maar foto's vanuit de auto genomen.

Fraai uitzicht.

Ingang ChinaTown.

Een Cable Car voor ons.

LombardStreet. De kromste straat ter wereld.

Het bewolkte uitzichtvanaf Twin Peaks.

Tegen 16 uur waren we bij ons hotel vlakbij het vliegveld. We zijn nog even bij een winkel geweest en toen hebben we de auto teruggebracht naar Dollar. Dit is echt een fabriek, het afleveren van rental cars. We besloten terug te lopen van de afleverplek naar ons hotel.

Dit hotel (BestWestern GrosVenor) is een stuk minder luxe dan hetgene dat we in het centrum van San Francisco gehad hebben. Het is nu bijna 21 uur en we moeten morgenvroeg iets voor 4 uur opstaan om naar het vliegveld gebracht te worden. 3 uur voor vertrek aanwezig zijn en ons vertrek is 7.45 uur richting New York. Daarna overstappen en dan naar Brussel.

We hebben net om de avond af te sluiten nog even lekker in de bar van het hotel gezeten en wat Chicken Wings en Cheese Nacho's gehad. Erna heeft wat wijn erbij gedronken en ik enkele biertjes.

We gaan vanavond vroeg proberen te slapen.

Dag 20 San Francisco (12 aug 2010)

Click for San Francisco, California Forecast

Dag 20 San Francisco

Onze eerste nacht in San Francisco hebben we heerlijk geslapen in het Parc 55 hotel. Wederom zijn we rond een uur of half acht opgestaan en zijn toen naar de Executive Club Lounge gegaan op de 31ste verdieping. Hier stond een heerlijk een ontbijt buffet op ons te wachten. De keus was groter dan we verwacht hadden en we hebben heerlijk ontbeten.

Rond een uur of 10 zijn we naar het begin van de Cable Car gelopen. Toen we zagen dat er een rij van minimaal 100 meter stond besloten we uit te zoeken hoe de normale bussen rijden. Ik vroeg de weg aan een vriendelijke politie agent. We moesten de 30 hebben vanaf Stockton en 4th, die naar Fishermans Wharf reed.

De bus reed dwars door Chinatown waar we genoeg te kijken hadden. We hebben vervolgens fietsen gehuurd bij Bay city Bike. We zijn gaan fietsen richting Sausolito.

Sausolito is een zeer mooi havendorpje aan de andere kant van de Golden Gate Brug. We fietsten ongeveer 3 uur langs Fishermans Wharf, het oude fort, over de Golden Gate Brug richting Sausolito.

De reden waarom het ongeveer 3 uur duurde is dat Erna veel stops wilde maken voor het maken van foto's. Langs de route had je continue prachtige uitzichten op de Brug en de Stad San Francisco. Het was erg leuk om te doen. Lucas en Thom droegen voor de veiligheid helmpjes. Erna en ik besloten dit niet te doen.

Rond een uur of 2 arriveerden we in Sausolito waar we eerst iets zijn gaan eten.

Daarna hebben we de veerboot terug genomen naar Pier 1.

Het was inmiddels half vijf en om 18.15 uur konden we inchecken om naar Alcatraz te gaan. We besloten dus op Fishermans Wharf te blijven. We hebben daar wat rond gelopen en naar, sommige wonderlijke, mensen gekeken. Voordat we op de boot gingen hebben we nog een hamburger gegeten en om stipt 18.45 vertrok de boot naar Alcatraz.

Alcatraz is een oud fort geweest en vanaf 1940 heeft de Amerikaanse overheid een voorbeeld willen stellen door een zeer streng bewaakte gevangenis te openen op een plek waar ontsnappen ‘onmogelijk' was. Het eiland Alcatraz ligt ongeveer 2 mile van de kust van San Francisco.

Wanneer je het eiland betreedt, zie direct dat het gevangenis is geweest. We zijn eerst door een gids begeleidt naar het cellengebouw waar oa. Al Capone en Robert Stroud (The Birdman) gezeten hebben. Vanaf hier krijg je een Nederlandse audiotour waarmee je zelf een rondje door de gebouwen kunt maken. Lucas, Thom en ook Erna en ik vonden dit erg indrukwekkend. Je hoort soms oud bewakers en oud gedetineerden praten over hun tijd op de Rock. Je ziet hoe klein de cellen zijn en je kunt ook echt de cellen in.

Na de audiotour kon je nog allerlei andere tours volgen maar wij besloten na deze lange dag dat we terug wilden naar ons hotel. De boot vertrok om 20.40 uur en rond 21.00 zetten we weer voet aan wal. We moesten even zoeken naar de juiste bus, daar in het donker staan wachten bij bushaltes is niet de fijnste plek. De 8X kwam gelukkig snel en stopte naast Union Square. Dit is het plein dichtbij ons hotel.

Tegen half tien waren we weer terug op onze kamer. Moe en voldaan van een fantastische dag in San Francisco. We hadden geen puf meer om ons weblog bij te werken en besloten dit dan maar op vrijdagmorgen te doen.

Dag 19 Oakhurst - San Francisco (11 aug 2010)

Click for San Francisco, California Forecast

Dag 19 Oakhurst - San Francisco

Rond 7.30 uur zijn we opgestaan in het Shilo Inn in Oakhurst. Oakhurst stond niet zo goed aangeschreven maar het hotel beviel ons prima. Een prima grote kamer met complimentary ontbijt dat best uitgebreid was.

Iets over 9 zijn we vertrokken richting San Francisco. We hadden een best een lange rit voor de boeg. De Tomtom zei ongeveer 4 uur rijden. (Achteraf was het iets minder).

De route naar San Francisco was niet erg mooi. Veel vlak en vaak saaie Highway of Interstate. We hadden er echter voor gekozen om niet binnendoor te rijden maar zo snel mogelijk in San Francisco te zijn. Zodat we veel van de stad kunnen zien. Rond 12 uur kwamen we in de buurt van Oakland en begon het al iets drukker op de weg te worden. 4 of 5 rijbanen aan beide zijden van de weg. Rond 13 uur reden we over de Baybridge en rond 13.30 uur kwamen we aan bij het Parc 55 hotel vlakbij Union Square.

Parc 55 is duidelijk het chique-ste hotel dat we geboekt hebben. Ik ging even vragen of we al konden inchecken maar dat ging pas vanaf 15 uur. We konden onze koffers afgeven aan de bellboy en zonder koffers verder gaan.

Omdat parkeren in San Francisco en zeker het Parc 55 erg duur was (plusminus 50 dollar per dag) had ik vanuit Nederland bij Parkforless.org voor 2 dagen gereserveerd. Ik was echter vergeten het adres op te schrijven en zonder exact adres is deze kleine parkeergarage zeker niet te vinden. Ik ben dus weer naar binnen gegaan bij het Parc 55 en opnieuw naar de receptie gelopen. Daar begon een vrouw achter de receptie in het Nederlands tegen mij. Samen met haar hadden we snel gevonden dat de parkeergarage op 525 Jones street is.

We hebben de auto weggebracht, 40 dollar betaald voor 2 dagen, en zijn toen te voet naar union Square gelopen. Hier zijn we met een ijsje op wat trappen gaan zitten en hebben naar de stad en de mensen gekeken. Er gebeurd echt heel veel in 30 minuten wanneer je daar zit.

Rond 15.30 uur waren we terug bij ons hotel en zijn we ingecheckt. We hadden kamer 2753. Dit is op de 27ste etage en we krijgen ook toegang tot de speciale lounge voor mensen met kamer vanaf de 26ste etage. In die lounge kun je ongeveer 120 graden rond kijken en kun je dus echt ver kijken. Hier is tussen 17 en 19.30 uur ook gratis drankjes en hapjes te krijgen. Erg luxe.

Rond half vijf zijn we San Francisco ingetrokken richting Fishermans Wharf. De Cable Car vertrekt ongeveer vanaf ons hotel en we besloten om mee te rijden. Deze rijdt dan omhoog en omlaag van Union Square naar Fishermans Wharf. Erna en Lucas konden aan de zijkant meerijden. Thom en ik zaten in het karretje.

Bij Fishermans Wharf hebben we wat rondgelopen en natuurlijk naar de zeehonden gekeken, in de verte Alcatraz bewonderd en vervolgens een tijd naar allerlei straatartiesten gekeken.

We hebben een leuke verftekening gekocht die Lucas erg mooi vond en met name een aantal acrobaten uit Engeland waren leuk om te zien.

Rond 18.30 uur merkten we dat het behoorlijk fris aan het worden was. (Met name ook omdat we morgenavond met de Night tour naar Alcatraz gaan)

We zijn teruggelopen naar Union Square waar we lekker gegeten hebben en vervolgens besloten we toch nog even naar H&M te gaan en extra kleren te kopen. Voor de kinderen allebei een bodywarmer en voor Erna en mij een extra trui.

Rond 21 uur kwamen we terug op de kamer en hebben we eerst nog even een kopje koffie en thee gedronken in de speciale lounge op de 31ste. Daarna zijn we teruggegaan naar onze hotelkamer.

Dag 18 Yosemite - Oakhurst (10 aug 2010)

Click for Oakhurst, California Forecast

Dag 18 Yosemite - Oakhurst

Vannacht was onze laatste nacht in Yosemite Village. We vonden het er erg mooi en rustgevend. We hebben ook telkens lekker gegeten bij het buffet. Veel groenten die we op de meeste andere plekken toch wel misten.

Na het ontbijt buffet geprobeerd te hebben zijn we eerst gaan zitten in de lounge. Omdat de meeste mensen tenten of kleine cabins hebben, hebben ze in Yosemite Village een Lounge gemaakt waar je rustig kunt zitten, een spelletje doen en ook kunt internetten. Dit laatste lukte ons echter niet.

Rond 10.30 zijn we uitgecheckt en zijn we vertrokken naar Mariposa Grove. Dit ligt helemaal in het zuiden van Yosemite Park. Ongeveer 20 mijl rijden. Omdat ze op deze weg op meerdere plekken aan de weg aan het werken zijn duurde de rit wel iets langer.

Rond 12 uur arriveerden we in Mariposa Grove. We parkeerden bij het Wanona Hotel. Dit mag natuurlijk niet maar er was nergens plek. (Erg Chique)

We namen de shuttle bus naar de Mariposa Grove waar de grote sequoias staan. Er staan er meer dan 500 en sommige zijn meer dan 1800 jaar oud. De breedste sequoias hebben een breedte van 12 meter.

Daar aangekomen besloten we niet de grote wandeling te maken omdat we nog spierpijn hadden van de lange hike (Panorama Trail) van gisteren. Vooraan in het park ligt er een om die er enkele honderen jaren zo ligt.

We zijn naar de Grizzly Giant gelopen en daarna naar een Tunnel tree. De Grizzly heeft takken van meer dan 2 meter doorsnee. Deze is dus behoorlijk groot.

Om 15 uur waren we weer terug bij de auto en zijn we naar Oakhurst gereden. Een klein plaatsje ten zuiden van Yosemite Park. We slapen in het Shilo Inn waar ze in ieder geval free High Speed internet hebben zodat we onze verhalen kunnen plaatsen.

Het is op dit moment bijna 18 uur en Erna doet even een dutje en zometeen gaan we eten bij waarschijnlijk Ol'Kettle. Dit ligt nl. Tegenover ons hotel.

Dag 17 Yosemite (9 aug 2010)

Click for Nationaal Park Yosemite, California Forecast

Dag 17 Yosemite

Eens een nachtje niet goed geslapen. Hans en ik zelf kwamen niet in slaap. Lucas werd nog eens wakker en toen was het ineens 7 uur. We wilden vroeg op om een busticket naar Glacierpoint te kopen. Half 8 ging het bureautje open en bleek er alleen om 8.30 nog plaats. Snel terug naar de Lodge, auto genomen naar Yosemite Lodge vanwaar de bus vertrok. Hans is nog snel in de foodcourt aldaar broodjes voor de lunch, croissants, een heerlijke muffin met koffie voor mij en voor zichzelf een bosbessen donut waar geen doorkomen aan was, zo taai. Stipt half negen vertrok de bus. Nu konden we even rustig wakker worden. De bus chauffeur vertelde continue interessante feiten over Yosemite. Iets na tienen stapten we uit om aan de panorama trail te beginnen. Eerst moesten wij, helaas de hele bus, nog naar de restroom, een noodzakelijk kwaad.

Vol goede moed liepen we eerst naar Glacierpoint (2200 meter) om van het uitzicht te genieten, vervolgens genoten we van de mooie trail, lekker bergafwaarts.

Bij de kleine eerste waterval (Illilouette Fall, 1750 meter) met poel hebben we het ontbijt/de lunch genuttigd, het was ook al zowat 12 uur.

Vanuit deze eerste waterval volgde we de panorama trail omhoog naar de Nevada Falls. We hadden dit paadje bergafwaarts al bewonderd. Ik zei nog tegen Hans, 'dat is vast een van de heftige trails'. Nu, dat was dus ook best een heftig stuk omhoog (weer omhoog tot 2000 meter).

Omdat ik af en toe een foto neem loop ik altijd achterop. Hans en de kids waren dan ook uit het zicht toen ik flink geritsel hoorde vanaf de dalzijde. Ik dacht bij mezelf nu zul je het meemaken. Nu komt er een beer omhoog en ben ik hier helemaal alleen. Verstijfd van angst stond ik te kijken, het bleek een hert dat ik had kunnen aanraken zo dicht bij was het en volgens mij net zo bang aks ik. Even bleef het staan en toen sprong het weg verder bergopwaarts. Natuurlijk had ik de camera net weer weggestopt om de rest van de familie op te zoeken.

Na de Nevada Falls zijn we omlaag gelopen naar de Emerald Pool en van daaruit naar Vernan Fall (1538 meter).

Het stuk omhoog naar Nevada Falls was al heftig maar het stuk omlaag richting Vernan Fall was eveneens erg heftig. Het ging erg steil omlaag.

Het laatste stuk noemen ze de Mist Trail omdat de Vernan Fall zo hoog is en er dus beneden van al het opspattende water een mist ontstaat.

Dit is verfrissend maar wanneer je moe bent helpt dit niet meer.

Rond half 6 waren we weer in de vallei (1200 meter). Het was erg mooi allemaal maar wel vermoeiend. Lucas en Thom hebben zich super gehouden en manmoedig door gelopen. Helemaal uitgedroogd hebben we ons dicht bij de auto nog op een flesje cola gestort.

Nu zitten we moe maar voldaan met gevulde buiken in een lounge. Alleen lukt het maar niet om connectie met het internet te krijgen. Vele mensen zien de laptop staan en komen vragen of het ons wel gelukt is. Misschien is het overbelast en lukt het morgen.

Dag 16 Bishop - Bodie - Yosemite (8 aug 2010)

Click for Nationaal Park Yosemite, California Forecast

Dag 16 Bishop - Bodie - Yosemite

We hebben heerlijk geslapen in het Holiday Inn Express. Het redelijk uitgebreide ontbijt was inbegrepen. Het enige minpunt was de koffie die er uitzag (en smaakte) als sterke thee. De omgeving is erg mooi met veel bomen, groene weide vlakten en de bergen van de Sierra Nevada.

We rijden eerst de entree naar de Tioga Pass voorbij om naar het spookstadje Bodie te gaan. Hier werd in 1879 een belangrijke goudader ontdekt. In enkele weken tijd groeide het stadje uit tot het op een na grootste stadje van Californie (op San Fransico na). In 1932 vernietigde een brand 95 % van het stadje en in 1942 werd het op bevel van de overheid definitief ontruimd. Wat overbleef is nu een nationaal monument wat je voor 7 dollar p.p. mag bezichtigen.

Misschien zijn we verwend geraakt. Het was zeker wel interessant maar na een uurtje ongeveer waren we weer toe aan een ander uitzicht. Nl. het Mono lake.

Het ziet er heel mooi uit met zijn kalkafzettingen en zoute water. Wat we niet kunnen laten zien en ook niet in de Trottergids stond was dat het er enorm afschuwelijk stonk. We hebben het er dan ook niet lang volgehouden. Meeuwen en heel veel muggen hadden er geen last van.

Vervolgens hebben in de buurt (Lee Vinning) wat gegeten en zijn we aan de Tioga Pass begonnen. Een van de vier toegangswegen naar Yosemite. (Ik werd even onderbroken door Hans die me net kwam roepen. Er zat een wasbeer hier buiten de veranda. Natuurlijk even vastgelegd. Hij trok zich helemaal niets van zijn toeschouwers aan en verdween na een tijdje via een boom op het dak).

Op de Tioga pas zijn we een paar keer gestopt. Het is er overal prachtig. Bij de Tuolumne Grove of Giant Sequoias zijn we uitgestapt om een stuk te wandelen. Vanaf de parkeerplaats moet je 1 mile lopen voordat je er bent. De heenweg was een kippetje, namelijk alleen bergaf. De bomen zijn gigantisch, maar ook de sparren die zich niet met de sequoias kunnen meten zijn groter dan wij ze ooit gezien hebben.

De terugweg was ook te doen al zijn we niet gaan rennen zoals Will en Remco eerder ooit deden toen Hans hier met hun op vakantie was.

We zitten niet in de Yosemite Lodge zoals Hans dacht maar in Curry Village. Ook helemaal in de natuur zoals net wel bleek met de wasbeer voor de deur.

De kamer is dan ook wat minder luxe dan we afgelopen tijd gehad hebben (geen t.v!) maar er is licht, water en er zijn drie twee persoons bedden en een geweldige omgeving.

We hebben vanavond een buffet genomen wat redelijk geprijsd was en best goed. Er waren volop verse groenten. Hier waren we echt wel toe. Zelfs Thom gaf een paar dagen geleden aan dat hij best zin had in rode kool!