KeersmaekersNaarUSA.reismee.nl

Dag 16 Bishop - Bodie - Yosemite (8 aug 2010)

Click for Nationaal Park Yosemite, California Forecast

Dag 16 Bishop - Bodie - Yosemite

We hebben heerlijk geslapen in het Holiday Inn Express. Het redelijk uitgebreide ontbijt was inbegrepen. Het enige minpunt was de koffie die er uitzag (en smaakte) als sterke thee. De omgeving is erg mooi met veel bomen, groene weide vlakten en de bergen van de Sierra Nevada.

We rijden eerst de entree naar de Tioga Pass voorbij om naar het spookstadje Bodie te gaan. Hier werd in 1879 een belangrijke goudader ontdekt. In enkele weken tijd groeide het stadje uit tot het op een na grootste stadje van Californie (op San Fransico na). In 1932 vernietigde een brand 95 % van het stadje en in 1942 werd het op bevel van de overheid definitief ontruimd. Wat overbleef is nu een nationaal monument wat je voor 7 dollar p.p. mag bezichtigen.

Misschien zijn we verwend geraakt. Het was zeker wel interessant maar na een uurtje ongeveer waren we weer toe aan een ander uitzicht. Nl. het Mono lake.

Het ziet er heel mooi uit met zijn kalkafzettingen en zoute water. Wat we niet kunnen laten zien en ook niet in de Trottergids stond was dat het er enorm afschuwelijk stonk. We hebben het er dan ook niet lang volgehouden. Meeuwen en heel veel muggen hadden er geen last van.

Vervolgens hebben in de buurt (Lee Vinning) wat gegeten en zijn we aan de Tioga Pass begonnen. Een van de vier toegangswegen naar Yosemite. (Ik werd even onderbroken door Hans die me net kwam roepen. Er zat een wasbeer hier buiten de veranda. Natuurlijk even vastgelegd. Hij trok zich helemaal niets van zijn toeschouwers aan en verdween na een tijdje via een boom op het dak).

Op de Tioga pas zijn we een paar keer gestopt. Het is er overal prachtig. Bij de Tuolumne Grove of Giant Sequoias zijn we uitgestapt om een stuk te wandelen. Vanaf de parkeerplaats moet je 1 mile lopen voordat je er bent. De heenweg was een kippetje, namelijk alleen bergaf. De bomen zijn gigantisch, maar ook de sparren die zich niet met de sequoias kunnen meten zijn groter dan wij ze ooit gezien hebben.

De terugweg was ook te doen al zijn we niet gaan rennen zoals Will en Remco eerder ooit deden toen Hans hier met hun op vakantie was.

We zitten niet in de Yosemite Lodge zoals Hans dacht maar in Curry Village. Ook helemaal in de natuur zoals net wel bleek met de wasbeer voor de deur.

De kamer is dan ook wat minder luxe dan we afgelopen tijd gehad hebben (geen t.v!) maar er is licht, water en er zijn drie twee persoons bedden en een geweldige omgeving.

We hebben vanavond een buffet genomen wat redelijk geprijsd was en best goed. Er waren volop verse groenten. Hier waren we echt wel toe. Zelfs Thom gaf een paar dagen geleden aan dat hij best zin had in rode kool!

Oma Ria.

Mijn lieve familie.
Toch heel biezonder het spookstadje Bodie.
Die reusachtige boom met mijn die kleine ukkie;s er voor. heel mooie.
Groetjes Oma.