KeersmaekersNaarUSA.reismee.nl

Dag 20 San Francisco (12 aug 2010)

Click for San Francisco, California Forecast

Dag 20 San Francisco

Onze eerste nacht in San Francisco hebben we heerlijk geslapen in het Parc 55 hotel. Wederom zijn we rond een uur of half acht opgestaan en zijn toen naar de Executive Club Lounge gegaan op de 31ste verdieping. Hier stond een heerlijk een ontbijt buffet op ons te wachten. De keus was groter dan we verwacht hadden en we hebben heerlijk ontbeten.

Rond een uur of 10 zijn we naar het begin van de Cable Car gelopen. Toen we zagen dat er een rij van minimaal 100 meter stond besloten we uit te zoeken hoe de normale bussen rijden. Ik vroeg de weg aan een vriendelijke politie agent. We moesten de 30 hebben vanaf Stockton en 4th, die naar Fishermans Wharf reed.

De bus reed dwars door Chinatown waar we genoeg te kijken hadden. We hebben vervolgens fietsen gehuurd bij Bay city Bike. We zijn gaan fietsen richting Sausolito.

Sausolito is een zeer mooi havendorpje aan de andere kant van de Golden Gate Brug. We fietsten ongeveer 3 uur langs Fishermans Wharf, het oude fort, over de Golden Gate Brug richting Sausolito.

De reden waarom het ongeveer 3 uur duurde is dat Erna veel stops wilde maken voor het maken van foto's. Langs de route had je continue prachtige uitzichten op de Brug en de Stad San Francisco. Het was erg leuk om te doen. Lucas en Thom droegen voor de veiligheid helmpjes. Erna en ik besloten dit niet te doen.

Rond een uur of 2 arriveerden we in Sausolito waar we eerst iets zijn gaan eten.

Daarna hebben we de veerboot terug genomen naar Pier 1.

Het was inmiddels half vijf en om 18.15 uur konden we inchecken om naar Alcatraz te gaan. We besloten dus op Fishermans Wharf te blijven. We hebben daar wat rond gelopen en naar, sommige wonderlijke, mensen gekeken. Voordat we op de boot gingen hebben we nog een hamburger gegeten en om stipt 18.45 vertrok de boot naar Alcatraz.

Alcatraz is een oud fort geweest en vanaf 1940 heeft de Amerikaanse overheid een voorbeeld willen stellen door een zeer streng bewaakte gevangenis te openen op een plek waar ontsnappen ‘onmogelijk' was. Het eiland Alcatraz ligt ongeveer 2 mile van de kust van San Francisco.

Wanneer je het eiland betreedt, zie direct dat het gevangenis is geweest. We zijn eerst door een gids begeleidt naar het cellengebouw waar oa. Al Capone en Robert Stroud (The Birdman) gezeten hebben. Vanaf hier krijg je een Nederlandse audiotour waarmee je zelf een rondje door de gebouwen kunt maken. Lucas, Thom en ook Erna en ik vonden dit erg indrukwekkend. Je hoort soms oud bewakers en oud gedetineerden praten over hun tijd op de Rock. Je ziet hoe klein de cellen zijn en je kunt ook echt de cellen in.

Na de audiotour kon je nog allerlei andere tours volgen maar wij besloten na deze lange dag dat we terug wilden naar ons hotel. De boot vertrok om 20.40 uur en rond 21.00 zetten we weer voet aan wal. We moesten even zoeken naar de juiste bus, daar in het donker staan wachten bij bushaltes is niet de fijnste plek. De 8X kwam gelukkig snel en stopte naast Union Square. Dit is het plein dichtbij ons hotel.

Tegen half tien waren we weer terug op onze kamer. Moe en voldaan van een fantastische dag in San Francisco. We hadden geen puf meer om ons weblog bij te werken en besloten dit dan maar op vrijdagmorgen te doen.

Jacquemine

The golden gate in de mist, precies zoals hij moet zjin. Een perfecte foto. The birdman roept herinneringen op aan onze birdman. Bijzondere mannen (beiden) en een bijzondere plek om een keer te zijn geweest.

Maria Nijnens

Wow jongens, op deze plaatsen ben ik ook 'n héle tijd geleden geweest. Gaaf hé om daar te zijn geweest!