KeersmaekersNaarUSA.reismee.nl

Dag 8 Page op Lake Powell (31 juli 2010)

Click for Page, Arizona Forecast

Dag 8 Page (Lake Powell)

Ik had al een hele tijd geleden vanuit Nederland een boot gehuurd om te gaan varen op Lake Powell. We moesten hiervoor naar Antelope Point Marina. Lake Powell is het op een na grootste kunstmatige meer van amerika. De totale kustlengte is groter dan de hele westkust en het heeft 17 jaar geduurd voor deze Glenn Canyon volgelopen was.

We stonden vanochtend bewust om 6 uur op. Dit was een van de eerste dagen dat we allemaal nog sliepen om 6 uur 's ochtends. Na het douchen zaten we rond 6.30 uur aan het complimentary ontbijt. Dat viel eerlijk gezegd wat tegen. Veel verschillende donuts, etc.

Rond 7.15 vertrokken we naar de haven. We vonden het allevier nogal spannend. Daar aangekomen werden we snel naar onze boot geleid en kregen we ‘vakkundige' uitleg.

We hadden een tas vol handdoeken, zonnecreme, boeken, etc bij en natuurlijk een gevulde koelbox met oa. een lunchpakket voor 's middags. Onze boot was een zogenaamde Deck Cruiser. Deze was ongeveer 8 meter lang en er was plek voor een man of 10. De max snelheid bedroeg ongeveer 50 km per uur. We hebben er ook een 2 persoons tube (band) bij gehuurd die we achter de boot konden binden.

Vervolgens zijn we gaan varen. Het was fantastisch. Het meer heeft een temperatuur van ongeveer 26 graden waardoor het zwemmen is. De randen van het meer zijn rode rotsen en sommige zijn zeker 50 tot 100 meter hoog.

Je kunt hier rustig dagen rondvaren zonder 2 keer op dezelfde plek te komen.

We zijn bewust naar wat afgelegen plekken gevaren waar we dan een gedeelte van het meer voor ons zelf hadden zodat de tube achter de boot kon. Wanneer je dan de maximale snelheid voer en je maakte wat bochten dan ging de tube van links naar rechts en klapperde op het water. Lucas en Thom (en ook ik) hebben volop genoten.

Voor enkele leuke filmpjes kijk hier. Kapitein Thom, Lucas en Thom samen op de tube 1, Lucas en Thom samen op de tube 2.

Naast het tuben hebben we ook nog heerlijk gezwommen.

Rond een uur of 4 waren we terug bij de haven. Hier schrokken we toch weer opnieuw van de prijs ondanks dat we het van te voren wisten. Maar goed het was een grandioze belevenis en het was volgens Lucas en Thom ‘the best day ever!'

Last but not least. Ons nichtje TATUM van Spreuwel is op 1 augustus jarig. Zie de videoboodschap van ons.

Dag 7 Monument Valley - Page (30 juli 2010)

Click for Page, Arizona Forecast

Dag 7 Monument Valley - Page

Erna was vandaag het eerste wakker. Het was 6.30 uur Mountain time. Dit betekent 1 uur later. In Utah is het 1 uur later dan in Arizona. In werkelijkheid was Erna dus om 5.30 uur wakker geworden.

Rond 7 uur ben ik naar de winkel gegaan om ontbijt te kopen. We hebben het vandaag zonder complimentary ontbijt moeten doen dus we moeten iets gaan kopen. Omdat we de cabin toch niet al te schoon vonden besloten we om kant en klaar ontbijt te kopen en niet in de cabin broodjes te gaan maken.

9 uur zijn we uitgecheckt en zijn we richting het Monument Valley park gereden. Dit lag ongeveer 5 mile van de Gouldings Lodge. De entree was 5 dollar per persoon boven de 8 jaar. We waren dus 15 dollar kwijt. We besloten om geen guided tour te nemen maar zelf de Via Valley Drive te rijden.

Deze was erg mooi. Je rijdt dan over een soms erg slechte weg en soms is die gewoon slecht.

De uitzichten zijn echter fantastisch.

We zijn tot ongeveer 11.00 uur in het park gebleven en besloten toen richting Page te vertrekken. In Kayenta (erg lelijk plaatsje overigens) hebben we getankt (16 gallon voor 46 dollar; 1 gallon is 3,7 liter) en bij de subway enkele broodjes gekocht voor onderweg.

Onderweg naar Page hebben we wederom een flinke onweersbui gehad. Dit is al enkele dagen achter elkaar maar gelukkig alleen wanneer we in de auto zitten.

Rond een uur of een waren we alweer in Page en we besloten eerst naar Horseshoe bend te gaan.

Dit is een stukje van de Grand Canyon waar je de Colorado Rivier in de vorm van een hoefijzer kunt zien. We moesten de auto parkeren en dan ongeveer 15 minuten lopen. (Dat betekent op de weg terug naar de auto dat dit berg op is, door mul rood zand in de zinderende hitte)

Ook hier was het zeker de moeite waard. De Horseshoe bend was mooi om te zien. Voor mensen met hoogtevrees valt dit niet mee.

Hierna zijn we naar ons hotel ‘Day's Inn & Suites' gereden. Dit is een erg mooi hotel met mooie kamers en een fijn zwembad. 's Avonds zijn we met z'n allen naar Page gereden en hebben we gegeten bij de Dam Bar & Grille. Dit was een ruig restaurant waar Erna en ik een heerlijke steak gegeten hebben.

Na het eten nog even naar de Walmart omdat we morgen een boot gehuurd hebben en voldoende eten willen meenemen.

Dag 6 Grand Canyon - Monument Valley (29 juli 2010)

Click for Monument Valley, Utah Forecast

Dag 6 Grand Canyon - Monument Valley

Vanochtend wederom tot 6 uur geslapen. Voor vandaag staat de reis naar Monument Valley op het programma. We weten niet precies wat ons te wachten staat. We ontbijten in de Maswik Lodge cafetaria. Niet erg luxe maar het voldoet prima.

Rond 9 uur zijn we vertrokken. We starten met de Desert view road langs de Grand Canyon te rijden. We stoppen nog op een paar punten om een laatste blik op de canyon te kunnen werpen. We vonden Navajo point in principe nog mooier dan het laatste punt, Desert View.

Rond 11 uur vertrekken we om de Grand Canyon definitief achter ons te laten.

Het stuk tussen Cameron en Tuba City vonden we een lelijk stuk maar gelukkig was dit maar kort. In Tuba City aangekomen hebben we ons een paar broodjes gekocht bij de Subway om deze later op te eten. Tuba City is het begin van Navajo gebied. Er wonen dus alleen nog maar indianen.

Vlak buiten Tuba City zagen we een bord langs de weg staan waarop stond 'Dinosaurus afdrukken'. We zijn hier naartoe gereden om dit te bekijken. We werden opgewacht door een vriendelijke indiaan die ons rond leidde. We zagen voet afdrukken van een T-Rex en Velociraptors. Lucas heeft weer wat mooie stenen gevonden.

Het prettige van deze rondleiding was dat we zonder meer foto's mochten maken. Iets dat op veel plekken in dit gebied niet mag.

Na Tuba City komt een hele tijd niets meer en vlak voor Kayenta hebben we onze broodjes opgegeten. We spraken hier een stel oudere amerikanen. Deze man hield niet op met vertellen over de mijn waarin hij vroeger gewerkt had. Het waren aardige mensen.

Rond 16 uur lokale (Utah) tijd kwamen we aan bij de Gouldings lodge. We slapen vannacht in een van drie cabins op de campground van Gouldings Lodge.

Het zijn een soort Pipo de Clown huisjes. Alles zit erin maar het blijft een beetje behelpen.

's Avonds hebben we op de veranda een grote pizza gegeten en een spelletje gedaan.

Dag 5 Grand Canyon (28 juli 2010)

Click for Grand Canyon, Arizona Forecast

Dag 5 Grand Canyon

Het slapen in de Maswik Lodge, zonder airco, is ons prima bevallen. We hebben het allemaal tot 6 uur volgehouden. Er hangen 2 grote ventilatoren in de kamer die de hele nacht aanstonden waardoor er veel lucht circulatie was en daardoor zeker niet te warm.

We moesten nog wat foto's uitzoeken voor dag 4 en dit heb ik als eerste gedaan. In de lobby van de Maswik lodge is er een gratis Wifi verbinding. Ik ging hier enthousiast naartoe maar jammer genoeg werkte er iets niet waardoor ik geen toegang kreeg.

We besloten om te gaan ontbijten in de Bright Angel Lodge. Lucas has 2 pannenkoeken, Thom french toast (een soort wentelteefjes), Erna scambled eggs en ik had eggs over-easy.

Het was prima maar wanneer ik heel eerlijk ben is een gewone boterham of alleen maar een broodje ook erg lekker als ontbijt.

Na het ontbijt hebben we eerst de shuttle naar Hermits Rest genomen.

Het eindpunt van de rode route. We besloten langs de Rim (rand) terug te lopen. Toen we bij Pima point aankwamen begon het weer wat te regenen. Omdat het dan allemaal wat glibberig wordt dachten we dat we beter met de bus konden teruggaan.

Nadat we terug bij het overstap punt kwamen hebben we de village bus genomen richting de market place. Het was inmiddels lunchtijd en hier konden we goed slagen.

Vervolgens zijn we te voet naar Yavapai point gelopen.

Hier is een geologisch museum dat best interessant is.

Hierna zijn we naar het visitors center gegaan. Dit viel eerlijk gezegd wat tegen. Toen we hier weg wilden gaan begon het opnieuw te regenen dus besloten we wederom de village bus te nemen naar de Maswik Lodge.

Rond 15.30 uur waren we op de kamer. Lucas en Thom waren beiden moe en toe aan wat niets doen. (nintendo-en en tv kijken)

Ik ben net buiten het park naar een hotel gegaan om te kijken of het internetten daar wel werkte. Het werkte alleen wel heel langzaam. Ik kon in ieder geval het dag veslag van dag 4 plaatsen.

We hadden allevier niet zo'n grote honger dus we besloten naar de cocktail lounge van het El Tovar hotel te gaan. Hier hebben we drankjes en 2 appetizers besteld. Chicken wings en een mooie nacho schotel.

Rond 20.30 waren we terug op de kamer.

Dag 4 sedona - Grand Canyon (27 juli 2010)

Click for Grand Canyon, Arizona Forecast

Dag 4 Sedona - Grand Canyon

Thom was vandaag iets na vieren opgestaan en begon rustig te Nintendo-en. Zelf werd ik iets voor zessen wakker en ben toen begonnen met het bijwerken van de weblog.

Erna was er vandaag ook weer vroeg bij. Zij stond al iets na 6.30 uur buiten met de foto camera. Om 7.30 uur gingen we naar het complimentary ontbijt. Je kon hier vanalles zelf maken of pakken. Van wafels tot eieren met worst.

Het was prima te doen en iets na half negen zaten we in de auto om naar het Slide Rock State Park te gaan. De deuren gingen om 9 uur open toen wij net aankwamen. De entree is per auto en bedroeg 20 dollar.

Het was in het begin nog helemaal niet druk. Het bestond uit een rivier die mooie gladde gleuven uit de rotsen heeft 'gesneden'. Hierdoor zijn er allemaal natuurlijke glijbanen ontstaan. We vonden het allemaal fantastisch.

Lucas en Thom zijn continue in het ijskoude water geweest en Erna en ik hebben veel pootje gebaat en vooral veel gekeken naar Lucas en Thom. Het weer was prima en zonnig.

Toen we het park verlieten wel al weer zo'n 37 graden. (zie ook deze 2 filmpjes: Lucas en Thom samen en Lucas alleen; zie ook kopje video's)

Rond 12.45 vertrokken we terug naar Sedona. Lucas en Thom hadden best langer willen blijven. Hier hebben we een leuk restaurantje gezocht waar we een broodje konden eten. Het is toch iedere keer weer wennen aan de Amerikaanse broodjes, enorm belegd en dan ook nog eens met chips erbij.

We hebben nog gewinkeld in Sedona, dat vooral bekend is door haar rode rotsen en haar Vortex punten.

Er zijn veel spirituele mensen aanwezig in Sedona.

Om een uur of twee zijn we vertrokken naar Grand Canyon Village. We hebben geen interstate genomen maar binnendoor gereden. Rond 17 uur waren bij de receptie van de de Maswik Lodge. De Maswik Lodge is niet direct de meest luxeuze hotelkamer maar het is goed te doen. We missen een airco maar erg warm is het vannacht niet. Na aankomst zijn we direct naar de Rim (=rand) gelopen.

Wat een FANTASTISCH gezicht.

We hebben de route naar El Tovar gelopen langs de south rim. Er zijn hier geen 10 foto momenten maar direct duizend. In de Cocktail bar van El Tovar hebben we heerlijk wat gedronken en rond 19.30 uur zijn we teruggegaan naar de Maswik Lodge.

Hier is ook een restaurantje bij. Het was inmiddels gaan regenen maar we konden de gratis shuttle bus nemen van de El tovar naar de Maswik Lodge. Toen we na het eten ongeveer 500 meter moesten teruglopen naar onze kamer was het inmiddels hard gaan regenen. We besloten toch maar even te rennen naar onze kamer zodat we daar konden bijkomen van alle ervaringen van deze dag.

Dag 3 Phoenix - Apache Trail - Sedona (26 juli 2010)

Click for Sedona, Arizona Forecast

Dag 3 Phoenix naar Sedona.

Na een warme nacht in Phoenix zijn Thom en ik rond 5 uur opgestaan. Lucas en Erna zijn wat langer blijven liggen. Rond 6.15 zijn ze beide opgestaan. Tijdens dit extra uur dat ik had heb ik aan de dagverslagen gewerkt.

We sliepen in het Hospitality Suite Resorts in Scottsdale. Het ontbijt was erbij inbegrepen. Je had de keus uit meerdere soorten. De kinderen en ik gingen voor scrambled eggs met bacon en Erna nam de croissants.

Vlak voor 9 uur waren we klaar met ontbijten zijn we vertrokken naar de dichtsbijzijnde Walmart. We konden deze in eerste instantie nog niet direct vinden maar door wat rond te rijden uiteindelijk wel. Wat een grote winkel. We wilden in ieder geval een extra tas, een koelbox, plastic bestek en water, frisdrank em een lunch voor die dag.

Rond 10 uur zijn we vertrokken om een deel van de Apache trail te rijden. Het stuk van Scottsdale naar Tortilla Flat en door naar Roosevelt. Vanuit daar willen we dan gaan afbuigen richting Sedona.

Het eerste deel van de route loopt dus van Scottsdale naar Tortilla Flat. Dit is een erg mooi gebied. Veel enorme cactussen, ruige rotspartijen en overal zie je grote roofvogels zweven.

We zijn een paar keer gestopt om wat rond te lopen en foto's te maken.

Het was er al behoorlijk warm. (37 graden). Rond 11.30 uur komen we aan in Tortilla Flat. Een oud indianen dorp. Dit viel eerlijk gezegd wat tegen.

Hierna verliep de route via een onverharde weg naar Lake Roosevelt. Dit is een groot stuwmeer. Dit was een ontzettend mooie route om te rijden. Je reed langs kliffen, ruig gebied en af en toe kon je niet harder rijden dan 5 mile per uur.

Rond 13 uur arriveerden we bij de dam.

Hier hebben we de broodjes opgegeten die we 's ochtends bij de Walmart gekocht hadden. Dit zijn van die typische amerikaanse broodjes met 10 lagen ham en 5 lagen kaas op een broodje. De broodjes waren ongeveer 25 cm lang dus veel verder dan een half broodje kom je dan niet.

Vanuit Roosevelt zijn we toen vertrokken naar Sedona. Deze route verliep via Payson waar het in eens hard begon te onweren. Veel regen, donder en bliksem hebben we hier gezien en de temperatuur liep terug van 100 graden Fahrenheit (38) naar 61 graden Fahrenheit (16).

Rond 16.30 uur reden we Sedona binnen. De beroemde Red Rocks beginnen vlak voor Sedona en het is ook werkelijk prachtig. Na het inchecken in het Sedona Real inn zijn Lucas en Thom gaan zwemmen, wij besloten om mee te doen.

Rond 19.30 zijn we gaan eten in Javelina Cantina. De plek waar je 'the best Mecican Food' kon krijgen en waar Erna een heerlijke Margeritha gedronken heeft. Het eten was er ook heerlijk alleen veel te veel.

Rond 21.00 waren we erg moe en zijn we gaan slapen.

Dag 2 Brussel - Chicago - Phoenix (25 juli 2010)

Click for Phoenix, Arizona Forecast

Zondagmorgen 25 juli

We hebben afgelopen nacht in Brussel niet echt goed geslapen. Het was warm en de eerste keer in een ander bed is voor mij altijd even wennen. Lucas en Thom hebben er overigens weinig last van gehad.

We zijn rond 6.30 uur opgestaan en rond 7.15 uur naar beneden gegaan om uit te checken. Dit was snel gebeurd en vervolgens stond de shuttle bus al klaar om naar het vliegveld te rijden. Dit was een ritje van minder dan 5 minuten. Daar aangekomen zagen we dat onze vlucht AA89 een vertraging heeft van 2 uur. Alle andere vluchten vertrekken wel op tijd. Alleen die van ons heeft meer tijd nodig.

We leveren de koffers in en gaan zonder problemen door de douane. Ook de check-in waar je alles uit je zakken moet halen loopt voorspoedig. Het is nu 10.00 uur en moeten nog 1,5 uur wachten voordat we kunnen gaan boarden.

De kinderen lezen een Donald Duck pocket en Erna begint aan haar 2de kopje koffie van Starbucks.

Uiteindelijk vertrekt het vliegtuig iets na 12.30 uur. Het is Boeing 767 van American Airlines.

Na 9 uur vliegen landen we rond 14.15 uur in Chicago. Hier moeten we lang wachten voordat we door Immigration zijn. Een hele lange rij staat voor ons. Mensen die voor ons staan moeten een aansluitende vlucht naar Mexico stad halen maar deze vertrekt helaas zonder hun.

Wanneer we door Immigration zijn (rond 16 uur) moeten we onze koffers weer oppakken en er ongeveer 250 meter mee lopen en dan kunnen we ze daar weer op een lopende band plaatsen. We mogen vervolgens met een soort metro naar Terminal 2. Deze is van American Airlines. Hier wederom een klein uur wachten en dan staan we wederom bij een gate.

Het is inmiddels ongeveer 17 uur lokale tijd. In Nederland is het dan al 24.00 uur en met name Thom begint het moeilijk te krijgen.

We hangen wat rond en lopen wat winkeltjes in. De vlucht zou oorspronkelijk rond 18.55 uur vertrekken maar dit wordt ook 19.50 uur. Het is 3 uur vliegen naar Phoenix en er is dan weer tijd verschil van 2 uur. Uiteindelijk landen we rond 21.15 uur in Phoenix.

Hier hoeven we helemaal meer ergens door en kunnen we zo naar de kofferband lopen. Na 15 minuten wachten zijn alledrie de koffers er. We lopen naar buiten en voor het eerste krijgen we te maken met een warme fohn. Het is er nog erg warm in Phoenix en hier moeten we even aan wachten. De bus naar de Rental Cars is zo gevonden en deze brengt ons naar Dollar Rental Cars. Hier zijn we op dit tijdstip op zondagavond de enige en we zijn snel geholpen. We krijgen de nodige upgrades aanbevolen maar ik had in Nederland via eAutohuur alles goed geregeld.

Ik had gekozen voor een Standard SUV. Vergelijkbaar met Jeep Grand Cherokee bij Dollar. De man aan de balie zei dat er keus was uit voldoende auto's. We komen uiteindelijk bij de auto's uit en weer een andere man zegt 'Kies er maar 1 uit?'. Het zijn echter allemaal Ford Escapes. 5 verschillende kleuren. We laden de koffers in maar de grootte valt me wat tegen. Ik loop even terug naar de verhuurder want ik ben niet helemaal tevreden. De man kijkt verbaasd en tegelijkertijd komt een collega van hem aanrijden met een GMC Acadia. Dit lijkt er meer op. De verhuurder zegt 'Je hebt gelijk, neem die maar mee.'. OK dan is dat ook geregeld.

We zijn onderweg naar Scottsdale, Phoenix. Ons hotel ligt op 10 minuten rijden met onze auto voor de komende 3 weken.

Wanneer we hier aankomen zijn we alle vier moe. We checken in, kijken alles een beetje na en gaan slapen. We hebben er op deze dag meer dan 24 uur opzitten.

Dag 1 Brussel (24 juli 2010)

Click for Brussel, België Forecast

Zaterdag 24 juli hebben de hele dag rustig aan gedaan. Alle spulletjes gepakt op basis van verschillende checklijsten die we van het allesamerika forum gehaald hadden. Rond 16.30 uur zijn we van huis vertrokken richting Brussel.

We overnachten in het Novotel vlakbij het het vliegveld. We hebben zojuist gegeten van een buffet dat heerlijk was. Keuze uit vele voorgerechten en eveneens net zoveel hoofdgerechten.

We kunnen de auto hier laten staan en wanneer we op 15 augustus hier weer terugkeren worden we met een shuttle bus van het vliegveld weer naar dit hotel gebracht.

De shuttle doet er ongeveer 5 minuten over volgens de receptie. Zondagmorgen nemen we rond 7.30 uur de shuttle.